Publisert av: topaatur | 30. juni 2017

Tre dager blant hortensia og i svært vekslende vær.

Hortensia og vær i Galicia.

Så var vi endelig i gang med helt konvensjonell sykling. Konvensjonen tro ble det mye regn siden Leif er med, men vi fikk også glimt av sol og rakk så vidt en tur i havet mellom skurene. Det var heller ikke motvind hele tida. Vi kunne også registrere at hortensiablomstringa var på hell, de ble litt mer visne for hver dag.

Tirsdag 27.6: Ribadeo – Covas (Viveiro):70,39km

Foz

Etter en bedre frokostbuffet på hotellet var vi på vei langs kysten i retning Foz. Fram til Carretera fulgte vi N634, som var en riktig lettsyklet transportstreking med utsyn mot havet.

Da vi var over på N642 ble trafikkbildet et annet, samt at det ble mer kupert. I Foz var det tid for en ølstopp nede ved havna. En trivelig by med trange gater ned mot sjøen, der det tydeligvis var markedsdag.

Oppholdsgløtt

N642 var så pass trafikkert at vi tok av mot Nois og kjørte småveier mellom hovedveien og sjøen. På en strand som var folketom til tross for solgløtt badet vi. Vi fant en lagune mellom klippene, som var for grunn til å svømme i, men det var deilig med en dypp. Da vi var kommet litt videre til Cangas begynte det å småregne, og da var det greit å stoppe og spise lunsj.

Kupert og noe tungt.

Videre fulgte vi N642, men tok en mindre vei gjennom Burela for å slippe trafikk. Der var det nesten like mye trafikk og i tillegg lyskryss. Vi tok av LU-862 gjennom Xove, og videre fram Celeiro. Det var nok det beste valget for hovedveien var blitt oppgradert til nesten motorveistandard. Det siste stykket fram til Viveiro var kupert og noe tungt.

I Viveiro, som vi hadde tenkt skulle være målet for dagen, fant vi bare et dyrt hotell, der vi måtte betale for å få sette syklene i parkeringshuset ved siden av. Så det takket vi nei til, og rullet to kilometer videre til Covas, som er strandbyen til Viveiro. Der fant vi et hyggelig lite hotell, der vi nesten hadde strandutsikt fra rommet. Syklene fikk stå inne ved siden av resepsjonen.

Covas

Fra vinduer og verandaer i Covas hang flagg med «SOS Praia». Det var en folkeaksjon på gang i protest mot at en ny molo som var anlagt litt lengre ut i fjorden hadde endret tidevannsstrømmen slik at stranda i Covas var blitt ødelagt, etter hva vi kunne skjønne ble sanda, og dermed stranda, borte.

Ettermiddag og tidlig kveld ble brukt til å blogge og hvile slitne kropper. Om kvelden ble Leif introdusert for cidra på det etablissementet vi fant i byen, en kombinert pizzeria/cideria. Det var det ganske fullt, så det kan jo tenkes det ikke var så mange andre spisesteder. Det regnet bra mye om natta.

Onsdag 28.6: Covas – Cedeira: 61,07km

Vi spiste en lett frokost på hotellet. Været så noe utrygt ut. Mer regn så ut til å være i vente. Vi fulgte LU-862 videre til O Barqueiro, som lå svært vakkert til. Vi nøyde oss med å se ned på havna fra toppen var bakken.

Det regna…

Videre het veien AC-862. Den var kupert, når vi klatret opp bakken var det i det minste vindstille, når vi bikket toppen og skulle ned var det kraftig motvind. Legg til stadige kraftige regnskurer som vi ikke rakk å finne ly for. Mellom kaffestopp i O Vicedo og lunsj i Ortigueira ble vi gjennomvåte.

Lunsjen var så rikelig at jeg fikk problemer med klatreetappen etterpå. Det gjaldt ikke de to herrene som hadde spist fabada-suppe, de kvikna heller til. Fra Campo del Hospital og videre til Cedeira fulgte vi AC-566, som klatret og klatret, for så å kaste seg ned til kysten igjen. I følge GPS-en klatret vi nesten 1000 høydemeter den dagen. På den positive siden kan nevnes at regnet stoppet under lunsjen, og kom ikke tilbake heller den ettermiddagen.

Klestørk i Cedeira.

I Cedeira fant vi Hostal Chelsea med helt greie rom til en billig penge ved en plass.

Det var surt og kaldt om kvelden, som en ferie på vestlandet, så det var godt at det lå flere spisesteder på plassen. Vi fikk god blekksprut og ribeiro på ett av dem. Under bedre værforhold kunne byen bydd på et sentrumsnært bad i fjorden.

Torsdag 29.6: Cedeira – Pontedeume: 49km.

Både kart og høydekurve er feil mellom Valdeviño og Fene fordi gps signalene tok pause..

Ut av Cedeira-

AC-566 gikk videre til Valdeviño. Vi klarte mer eller mindre å unngå regnskurene som enten passert foran eller bak. I Valdeviño hadde vi kommet oss under tak før skuren kom. Roar ble glad når fri tapas viste seg å være en skive morcilla på et stykke brød.

Videre fra Valdevino tok vi en mindre vei direkte til Xubia. Vi hadde bestemt oss for å sykle utenom Ferrol, og heller komme litt nærmere A Coruna i løpet av dagen, for å få kortere sykling og mer tid i byen dagen etter.

Det var et godt veivalg, det var lite trafikk, svært vakkert og ikke tung klatring. Det holdt seg mer eller mindre tørt. Skurene er veldig kraftige, men varer kort, så hvis man finner ly litt raskt, kan man stå og vente til det er over. Fra Xubia til Neda fant vi en tilrettelagt turvei langs fjorden som delvis var steinlagt og delvis var bygd i tre.

Regn ute – lunsj inne

Mellom Neda og Fene fant vi lunsj. Der opplevde vi to svært kraftige regnskyll mens vi var inne. Fra Fene til Cabanas valgt vi småveier via Maninos og Limodre framfor den trafikkerte N642. Ved stranda i Cabanas fant vi ut at vi endelig måtte ta en kafferast med primus og mokkakanne. På stranda blåste det så kraftig fra vest at vi måtte trekke inn mellom trærne, og innen kaffen var ferdig bøtta det ned.

Pontedeume

Da kjentes det ut som om sykkeldagen hadde vært lang nok, og da var det greit at Pontedeume var på andre siden av brua over Deume. Der lå hotell Eumesa lagelig til. Noen ganger er 49 km langt nok på en dag.

Pontedeume viste seg å være en riktig fin gammel by som ligger i ei bratt skråning. Dit viste det seg at vi ikke kom en dag for tidlig, den årlige middelalderfestivalen skulle nemlig begynne dagen etter. Det ble rigga over hele byen. Vi merka likevel festivalforberedelsene best ved at ingen hadde tid til å servere oss tapas til ølet.