Publisert av: topaatur | 7. juni 2010

Tyskland, sett fra Nederland

Gammel sakser i Bad Bederkesa

Vi har reist rundt i Nederland i noen dager og leita etter nett. Vi fant det på fergekaia og på ferga til Vlieland, men da rakk vi bare å svare på noen kommentarer, oppdatere reiseruta og laste opp bakopp av bildene våre til Flickr. Trykker du på Les mere så får du ikke vite noe om Nederland, men om hvordan vi hadde det på resten av turen i Schleswig og Niedersachen. Det handler om landet mellom elvene Elbe, Weser og Ems, og en del om kryssing av elver på ulike måter. Hvordan vi har hatt det i Nederland kommer seinere.

Dag 11, 31.05: St.Margarethen – Bad Bederkesa: 80,8km

Forfrisket etter en god natt under tak og en stor, god frokost bar det ut på veien i retning Glückstadt og kryssing av Elbe. Det hadde nesten sluttet å regne. Allerede da vi planla turen hadde vi bestemt oss for å droppe Hamburg, storbyopphold får derfor vente til Amsterdam. Veien mot Glückstadt er en del av Elbe Radweg, vi døpte den raskt om til ”bærsje-ruta” – den gikk rett gjennom beitemarker med sauer, noe både syklister, bagasje og sykler bar preg av da vi var framme ved ferga. På andre siden av Elbe fant vi ut at været ikke tilsa at det var lurt å følge elva utover mot havet og Nord-See-rute igjen, men heller ta lokale sykkelveier mer eller mindre rett mot Bremerhaven. Oster var en pen liten by underveis som ligger ved elva Oste.

Sveveferga kommer

Der gikk det en ”sveve-ferge” over elva, som vi tok. Selvfølgelig var det en helt alminnelig bro over elva også, men dette var liksom dagen for ulike elvekryssinger. Et pluss denne dagen har vært at været er blitt stadig bedre. Det ble camping ved en liten innsjø , Baderkeser See.  Det lille stedet Bad Bederkesa hadde det meste:  kanal, vindmølle, borg og veteran jernbane. Vi gikk kveld tur langs kanalen og videre opp til vindmølla.

Dag 12, 1.06: Bad Bederkesa – Jade:  76,8km

Gubbene i bakgrunnen

Våknet til fint vær og noe kondensvått telt, som måtte tørke før avreise. Inne i byen fant vi en sykkelbutikk som var oppe, og jeg fikk nye skjermer. Forskjermen falt av underveis på ”bærsje-ruta”, den hadde fått kraftlig juling i motvind og sidevind, og det siste festet brakk. Med litt lånt verktøy var de raskt skiftet, og vi kunne rulle av gårde. Inn mot Bremerhaven valgte vi lokale sykkelveier, og etter litt kryssing var vi i sentrum. Gjorde ingen forsøk på å utforske byen, men trillet gjennom sentrum. Hadde planer om å ta fergen over Weser til Nordendam, men istedenfor å vente på fergen fortsatte vi sørover langs Weser. Det er flere muligheter  for å krysse lenger nede, vi planla å ta den neste. Den fant vi aldri, men ved Gästhof Deichgraf tok vi en øl og kom i snakk med en snakkesalig gamling – dvs det var vel helst han som holdt en monolog – som tok ettermiddagskaffen der. Neste ferge var der den skulle, og vi kom oss over elva. Nok en gang vurderte vi å følge kysten, men siden blåste det skikkelig, så det ble til at vi tok en ”rett vest” ut på landsbygda, langs kanaler, midt i faunaen, omgitt av krøtter og lukt av gjødsel.  Milepæl: vi rundet 1000 km i ettermiddag! Kveldens camping var i Jade,” in the middle of nowhere” en hyggelig camping ved en dam, der de serverte svært store schnitzler på Imbiss.

Dag 13: Jade – Leer: 78,6km

Bibo, verten på campen, har forstått dette med HMS

Nok en morgen med tørking av telt. Vi måtte inn til Jaderberg for å få frokost på bakeriet. Fikk også kjøpt inn litt påfyll til nødproviantlageret som var blitt magert, for de siste campingplassene ikke har hatt butikk. Derfra la vi ut i retning Westerstade og senere Leer langs lokale sykkelruter. I området som kalles Ammerland la vi fort merke til at enhver hage hadde et rikt utvalg av ulike rhododendron, foruten en mengde andre busker, gjerne formklipte buksbom  a la engelsk hage. På vei inn mot Westerstade lå det også en svær rhodedendronpark. Selv om den nok var på høyden av sin prakt for en uke siden, måtte vi se den. I tillegg til et stort utvalg av rhododendronbusker og –trær var det plantesalg (godt jeg var så sykkeltur) og salg av hageskulpturer laget av både tre og metall (godt jeg var på sykkeltur,ja -). Håper at barna mine vil ta meg med hit en tur senere når jeg blir gammel og dårlig til beins. Gjennomsnittsalderen blant de besøkende var relativt høy, noe som jeg tror er representativt for norske hageinteresserte også. Nå er guideboka vår på Tyskland ganske tynn på både Friesland og Niedersachsen, men dette var uventet å finne. I Westerstade fikk vi omsider sendt hjem kart og guidebøker fra Danmark og Nordfriesland vi ikke lenger har bruk for på denne turen.

Kari blomstrer i rhododendronparken

Vi kom til Leer utpå kveldinga. Dette har kjentes ut som en ordentlig daffe-dag pga mange stopp. Likevel var det deilig å komme fram til ungdomsherberget. Fint å sette fra seg sykler og bagasje og ta en kveldstur i gamlebyen i Leer. Som guideboka heller ikke skriver om. I morgen krysser vi grensa til Nederland.

Dag 14: Leer – Uithuizen, NL: 91,8km

Weener

Kom oss greit av gårde fra herberget, og greiere ut av byen enn inn i den. Det viste seg å være drøye to mil til grensa. En fin og lettsykla etappe innom byen Weener, som faktisk var en fin liten by med hyggelig havneområde. Etter grensekryssing bar det nok en gang ut på landet blant diker og sauer. Til forveksling lik landet vi kom fra.

Kari


Responses

  1. jeg kan væme deg å se på Rhodendronbuskene jeg mamma. det er et løfte, men det må bli når du er skikkelig, SKIKKELIG gammel for nå erru jo alt gammel! men sprek, uten tvil.

    K


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggere like this: